fredag den 11. oktober 2013

En tur til Fraiser Island


Hej alle, så er vi tilbage I Brisbane efter den vildeste tur til Fraiser Island (verdens største sandø). Lidt surt at komme hjem til alle lektierne oven på sådan en tur så tror lige jeg vil holde den gode stemning lidt endnu og bare fortælle om vores tur.

Vi startede ud onsdag i sidste uge hvor vi tog bussen til Hervey Bay (ca. 6 timer nordpå). Karoline havde taget en guitar med som Thomas i øvrigt stadig låner – så nu er freden forbi J Turen startede godt og vi holdt ind og hyggede på en rasteplads –men så vendte stemningen ellers også!!! Da mørket faldt på satte chaufføren i den grad farten op hvilket var helt vildt ubehageligt specielt fordi vi ikke kørte på motorvej men oppe i bjergene. Jeg vil sige at der var tidspunkter hvor jeg gik fra at være nervøs til decideret bange når han rev bussen rundt i høj fart i de skarpe sving og man følte at bussen nærmest var oppe at køre på to hjul. Gudskelov var der ingen der døde og vi kommer frem til Hervey Bay sent på aftenen. Fra stationen fik vi et lift til vores hostel af en venlig medarbejder der arbejdede lige ved siden af hvor vi skulle bo. Et par af os gik et smut ned på den lokale pub for at få en godnat-øl (dvs jeg fik bare en cola for jeg havde glemt mit ID og så var de egentlig ligeglade med at jeg er 30år – tolker det som om jeg ser utrolig ung ud – han ku nok bare ikke se de grå hår he he). På pubben var der oben mic og vi hørte blandt andet to børn på ca. 12 år optræde med guitar, violin, sang og ikke mindst beatboxing, det var ren x-factor!

Næste dag tog vi en taxa ud til hvor vi skulle leje firhjulstrækkeren. Da pigerne ikke havde lyst til at køre fik Thomas og jeg den tjans så mens pigerne handlede blev vi briefet en time om sikkerhed, tidevand og alt mulig andet, herunder at se en film om hvordan man får bilen fri hvis man sidder fast i sandet osv osv. Nå men vi fik pakket vores dejlige Toyota Lola (vi gætter på ”hun” var fra starten af 80´erne). Lola skal vist være glad for hun bor i Australien for hun havde ALDRIG fået lov at køre på de danske veje med et ratslør på ca 20 cm. – hun var jo heller ikke lettere at danse med i kraft af at bremserne virkede ret dårligt og  dæktrykket var sænket til 20 psi (så vi lettere kunne køre i det bløde sand). Nå men vi kom med færgen og så delfiner på vejen J og i land og fik kørt over øen. En skøn og vild tur i et noget uvejsomt terræn gennem junglen. Da vi kom over til østkysten byttede vi, efter vi havde spist frokost, og jeg fik lov at kører. Jeg skulle lige øve mig lidt før jeg blev god til at køre på stranden (rundt om små klipper og over små bække). Der var lige en enkelt gang hvor jeg var kommet for langt op på stranden og overså en flod. Kørte ca. 50km/t men det var for sent at bremse eller styre uden om så jeg råbte ”HOLD FAST” og så fik vi os ellers en flyve tur af den anden verden – aner ikke hvordan vi kom op på den anden side, tror jeg lukkede øjnene. Nå men vi overlevede igen og nød eftermiddagen med at kører op ad kysten og se Eli creek (en flod man kunne glide ned af), se resterne af et skib der strandede i 1934, se de trefarvede sandklipper og så var det ellers tid til at komme væk fra stranden inden tidevandet kom. Det var blæst op så vi kørte op på en camping plads der lå lidt tilbagetrukket fra stranden (selvom vi kun havde tilladelse til at campere nede på strandvolden). Her prøvede vi så at få lov til at overnatte i stedet for på strandvolden. Til vores store held var hele Queensland camping booking system gået ned så de to park rangers kunne ikke rigtig gøre hverken til eller fra så vi fik lov at blive, fik burgere til aftensmad og marshmellows over primussen inden sengetid.

Næste morgen vågnede jeg kl 5 OG stod op FRIVILLIGT (hvilket aldrig før er sket i hele mit liv). Thomas var også oppe og vi gik ned til stranden og så solen stod op. Da tidevandet stadig var for højt til at køre valgte vi alle at gå en tur gennem junglen indtil vi kom til en fantastisk stor sandblow der fik råbjergmile til at ligne en sandkasse. Da vi kom tilbage fik vi pakket og satte kursen mod nord for at se Champagne Pool (en stor lukket ”pool” skabt af klipper hvor bølgerne slår ind over og laver ”champagnebobler i vandet”). Da vi kom derop måtte vi indse at vi ikke kunne komme igennem med bilen. Der var bare alt for mange der sad fast så vi besluttede at gå. Dette var heller ingen succes da vi opdagede at der var noget længere end vi troede. Da vi, lidt slukørede, gik tilbage mod bilen spurgte et par lystfiskere os hvor vi sku hen. Jeg fortalte dem om vores lille mislykkedes udflugt og de tilbød os straks at kører os gennem det dybe sand, henover den anden strand og op til poolen. Bølgerne var alligevel for store til de kunne fiske i dag så de ville gerne vente mens vi soppede og så bare kører os tilbage til bilen. 


Det er John til venstre
De var bare vildt flinke så vi takkede ja og sprang op på ladet af fiskebilen (der lugtede fantastisk af fisk og andet grej vi væltede rundt i). Bliver også lige nødt til at indskyde at vores chauffør John nok ikke var helt appelsin fri (undskyld mor!), han drak i hvert fald lystigt af hans egen hjemmebryggede rom i hans kaffekop mens han fortalte lystfiskerhistorier om den kæmpe haj de havde fanget aftenen før inden vi kørte afsted. Da der ikke havde været storm længe var der desværre meget sand i poolen så vi blev ikke så længe inden vi kørte retur hvor John gav os pigerne en kæmpe pose peanuts (med skal) fra hans brors farm, Thoms fik en dejlig tår rom hvilket smagte helt vildt godt. John tilbød os også at komme forbi deres lejer men den lå desværre for langt nordpå ifht. hvor vi skulle nå til. Efter vi havde taget afsked kørte vi sydpå og fandt vores lejerplads på strandvolden inden tidevandet kom. Pigerne gik en tur op for at se en sø mens Thomas og jeg blev tilbage. Der var ikke meget læ på stranden så vi satte os ind i bilen og så skete det endelig…. To dingoer (vilde hunde) kom luskende hen til vores lejr. Vi var på det kraftigste blevet advaret af park rangerne dagen før om at dingoer var farlige og vi ikke skulle komme for tæt på. Jeg ville bare så gerne have haft et billede af dem mens de gik gennem vores lejr, men Thomas mente ikke han havde kammeraet og vi ville ikke gå ud til det. Efter de var lusket af opdagede thomas så alligevel at han havde haft kammeraet i lommen hele tiden – hvilket jeg naturligvis brugte lang tid på at mobbe ham med bagefter. Vejret var blæsende så vi sad i billen og sludrede inden vi gik i seng efter mørket faldt på.




Næste morgen stod vi op til det fantastiske vejr og nød en hyggestund i solopgangen inden vi satte kursen syd på og ind i landet mod lake McKinsey – igen en meget ”spændende” tur med store huller i vejen i gennem junglen. Vi kom frem og nød et par timer med solbadning og svømning i søen inden vi lavede vores sidste frokost og kørte mod færgen. Vi skulle ikke med den samme færge hjem og turen gik igennem noget meget blødt sand. Undervejs kom vi til en mindre samling af folk der sad fast og Thomas var ude at skubbe og hjælpe inden bilen kom fri og måtte opgive og køre tilbage. Vi kom heldigvis fint igennem og nåede  rem til civilisationen ved resortet ved færgen. Godt trætte kom vi tilbage til vores hostel og fik et velfortjent bad inden vi gik ned på pubben og nød en dejlig burger og stor fadøl inden sengetid.


Næste dag tog vi bussen hjem. Chaufføren var den samme, til min store ærgrelse, så det var igen med livet som indsats. Mirakuløst overlevede vi endnu en gang så nu er der ikke andet at gøre end at få næsen tilbage i bøgerne den sidste måneds tid, selvom jeg ved gud snart ikke gider mere. Omvendt må jeg sige at vores lille Island-getaway var en skøn måde at bruge semesterpausen på og få ladet lidt op på batterierne så vi lige kan gi den en sidste skalle.

Det blev vist en lang blogpost men så har i altså også fået alle highlightsene med. Håber alle har det godt i DK det har vi i hvert fald selvom vi nogle gange lever lidt på kanten ;-)    

Ps. har lagt flere billeder på facebook.
Pps. hvis der sidder nogen der ude og overvejer at skrive blog vil jeg på det kraftigste fraråde jer at bruge Blogger (brug Wordpress i stedet !!!) magen til amatør værktøj skal man altså lede længe efter..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar