søndag den 10. november 2013

Eksamen, field trip og det løse :-)


Er det Queensland University of Technology eller
er det Aalborg Universitet - take a wild guess?
Så fik jeg endelig hul i programmet til at skrive en lille opfølgning her på bloggen. Sidst jeg skrev var vi lige hjemvendt fra Frasier så jeg vil bare samle op derfra 
Min skole fortsatte i samme høje tempo som tidligere efter vi kom hjem. Rendte ind i lidt problemer da en af mine grupper ikke præsterede helt som forventet og en anden pige og jeg valgte derfor at forlade gruppen. Dette resulterede desværre i at jeg stort set måtte skrive hele vores projekt (på ca. 30 sider) alene da den anden pige ikke mente hun kunne bidrage så meget (som hun ellers havde lovet) hvilket jeg naturligvis var ret skuffet og frustreret over. Men vi fik da afleveret og venter nu bare på resultatet. De andre projekter forløb planmæssigt men må sige at jeg har været lidt udfordret af mentaliteten i mine grupper ifht. at aflevere opgaver lige før deadline hvilket normalt ikke er en politik jeg syntes om, men pyt så fik jeg også prøvet det og tror da nok vi skal få nogle ok resultater tilbage. I sidste uge var jeg så til min første eksamen (på en lørdag). Den var skriftlig uden hjælpemidler så Thomas hjalp mig heldigvis med at indøve et hav af definitioner og key points uden ad – heller ikke helt hvad man er vant til hjemme fra. Tror eksamen gik ok bliver i hvert fald spændende at få svar. Eksamen var i sig selv lidt af en oplevelse. Der var SÅ mange regler man skulle overholde og de holdt virkelig øje med os det var helt vildt! Så nu går jeg egentlig bare herhjemme og læser op på det sidste fag. Er ret sikker på jeg er bestået faget pga. de karakterer jeg allerede har fået så det er lidt svært virkelig at gi den gas med eksamenslæsningen må jeg sige ;-)

Thomas har også oplevet lidt på jobbet. For et par uger siden var han nemlig på tur (med en enkelt overnatning) lidt nord for byen. Her var de ude og se et vandkraftværk. Ifølge Thomas lignede kraftværket bare en mindre lade udefra men når man kom ind gik selve maskineriet 60 meter ned i jorden hvor turbinen så stod og kørte rundt. Da de stod nede i bunden og turbinen begyndte at køre begyndte det hele så at ryste og de fleste var vist blevet lidt nervøse he he. Næste dag var de så ude og se en kulmine (open cut) hvilket også havde været ret imponerende da området simpelthen var så stort at man ikke kunne se fra den ene ende til den anden.



 

 


Ellers har hverdagen egentlig bare gået stille og roligt. I sidste uge var vi på græsk restaurant hvor vi fik et traditionelt fad med lækkerier for to. Thomas var mega sulten og kastede sig over hvad han troede var pomfritter da vi fik maden. Da jeg fik smagt pomfritterne kunne jeg dog godt se at det ikke var pomfritter men hele friturestegte ansjoser - så selvom Thomas allerede havde spist en håndfuld "pomfritter" syntes han alligevel lige pludselig ikke de var så spændende mere :-) 


På det seneste har vi også mødt nogle rigtig søde mennesker. Fx Thomas’ bokse partner Kay og hans mand som vi var i biffen med – rigtig hyggeligt (bortset fra filmen Gravety 3D som jeg syntes var ret kedelig) så dem håber vi at vi når at se igen inden vi skal videre. I fredags var vi ude at spise ved Thomas’ kollega og hans kone. De er fra Sri Lanka så her fik vi også smagt noget rigtig lækkert mad. Thomas anden kollega og hans kæreste er begge fra Iran og var også med og det var bare vildt hyggeligt at snakke om alle kulturforskellene og få et indblik i vores værtspars religion - Budismen. 


I går lørdag var vi så ude og spise med Thomas tre af Thomas' kollegaer og deres kærester og så i biffen bagefter og se Captain Phillips. Aften var virkelig hyggelig og filmen var sindsygt spændende - vil derfor rigtig gerne anbefale alle at gå ind og se Captain Phillips!!!
  
Ellers er vi vist også bare så småt begyndt at indstille os på at vi snart skal videre. Lige så snart min sidste eksamen er ovre vil vi derfor gå i gang med at planlægge vores tur og det fylder derfor en del i mit hoved lige nu – også mere end det burde i forhold til eksamen, men det går jo nok. Noget andet der også er begyndt at fylde er at jeg også glæder mig til at se en masse mennesker når vi kommer hjem. Glæder mig til at se min søster og svoger og deres lille nye der hvis alt går vel kommer til verden her inden for de næste par uger, glæder mig til at se familien (og få noget dejlig ma´), glæder mig til at se vores fantastiske venner i Aalborg og glæder mig til at se mine skønne veninder i Kerteminde - der i år fik lagt julefrokosten i januar hvilket jeg er rigtig glad for :-D



Alt i alt syntes jeg faktisk livet er ret skønt lige pt (og nej jeg er ikke fuld) men har faktisk ret meget optur på over at jeg har fået kæmpet mig igennem mine studier på QUT (guderne skal vide det var hårdt) og at jeg har en masse skønne ting at se frem til både her i Australien og i DK når den tid kommer. Så tror egentlig bare jeg vil slutte her med masser af overskud og happiness – ej inden jeg slutter helt må jeg også lige nævne at det faktisk ikke er helt lutter lagkage. Thomas har nemlig knækket et stykke af hans fortand – så han ønsker sig en tur ned til sin svigerfar i julegave når vi kommer hjem. Det er slet ikke alvorligt han ser bare lidt sjov ud. Da han ringede til mig og fortalte hvad der var sket blev jeg selvfølgelig ret nervøs og spurgte hvor slemt det var – heldigvis kunne han gi mig et ret præcist billede af skaden: ”Jeg ligner ham fra Dum og Dummere” så nu må Thomas kun smile med lukket mund på alle billeder ha ha.





Det var slut for nu håber I alle har det godt og passer godt på jer selv til vi ses igen.
Knus fra os i Brisbane  

fredag den 11. oktober 2013

En tur til Fraiser Island


Hej alle, så er vi tilbage I Brisbane efter den vildeste tur til Fraiser Island (verdens største sandø). Lidt surt at komme hjem til alle lektierne oven på sådan en tur så tror lige jeg vil holde den gode stemning lidt endnu og bare fortælle om vores tur.

Vi startede ud onsdag i sidste uge hvor vi tog bussen til Hervey Bay (ca. 6 timer nordpå). Karoline havde taget en guitar med som Thomas i øvrigt stadig låner – så nu er freden forbi J Turen startede godt og vi holdt ind og hyggede på en rasteplads –men så vendte stemningen ellers også!!! Da mørket faldt på satte chaufføren i den grad farten op hvilket var helt vildt ubehageligt specielt fordi vi ikke kørte på motorvej men oppe i bjergene. Jeg vil sige at der var tidspunkter hvor jeg gik fra at være nervøs til decideret bange når han rev bussen rundt i høj fart i de skarpe sving og man følte at bussen nærmest var oppe at køre på to hjul. Gudskelov var der ingen der døde og vi kommer frem til Hervey Bay sent på aftenen. Fra stationen fik vi et lift til vores hostel af en venlig medarbejder der arbejdede lige ved siden af hvor vi skulle bo. Et par af os gik et smut ned på den lokale pub for at få en godnat-øl (dvs jeg fik bare en cola for jeg havde glemt mit ID og så var de egentlig ligeglade med at jeg er 30år – tolker det som om jeg ser utrolig ung ud – han ku nok bare ikke se de grå hår he he). På pubben var der oben mic og vi hørte blandt andet to børn på ca. 12 år optræde med guitar, violin, sang og ikke mindst beatboxing, det var ren x-factor!

Næste dag tog vi en taxa ud til hvor vi skulle leje firhjulstrækkeren. Da pigerne ikke havde lyst til at køre fik Thomas og jeg den tjans så mens pigerne handlede blev vi briefet en time om sikkerhed, tidevand og alt mulig andet, herunder at se en film om hvordan man får bilen fri hvis man sidder fast i sandet osv osv. Nå men vi fik pakket vores dejlige Toyota Lola (vi gætter på ”hun” var fra starten af 80´erne). Lola skal vist være glad for hun bor i Australien for hun havde ALDRIG fået lov at køre på de danske veje med et ratslør på ca 20 cm. – hun var jo heller ikke lettere at danse med i kraft af at bremserne virkede ret dårligt og  dæktrykket var sænket til 20 psi (så vi lettere kunne køre i det bløde sand). Nå men vi kom med færgen og så delfiner på vejen J og i land og fik kørt over øen. En skøn og vild tur i et noget uvejsomt terræn gennem junglen. Da vi kom over til østkysten byttede vi, efter vi havde spist frokost, og jeg fik lov at kører. Jeg skulle lige øve mig lidt før jeg blev god til at køre på stranden (rundt om små klipper og over små bække). Der var lige en enkelt gang hvor jeg var kommet for langt op på stranden og overså en flod. Kørte ca. 50km/t men det var for sent at bremse eller styre uden om så jeg råbte ”HOLD FAST” og så fik vi os ellers en flyve tur af den anden verden – aner ikke hvordan vi kom op på den anden side, tror jeg lukkede øjnene. Nå men vi overlevede igen og nød eftermiddagen med at kører op ad kysten og se Eli creek (en flod man kunne glide ned af), se resterne af et skib der strandede i 1934, se de trefarvede sandklipper og så var det ellers tid til at komme væk fra stranden inden tidevandet kom. Det var blæst op så vi kørte op på en camping plads der lå lidt tilbagetrukket fra stranden (selvom vi kun havde tilladelse til at campere nede på strandvolden). Her prøvede vi så at få lov til at overnatte i stedet for på strandvolden. Til vores store held var hele Queensland camping booking system gået ned så de to park rangers kunne ikke rigtig gøre hverken til eller fra så vi fik lov at blive, fik burgere til aftensmad og marshmellows over primussen inden sengetid.

Næste morgen vågnede jeg kl 5 OG stod op FRIVILLIGT (hvilket aldrig før er sket i hele mit liv). Thomas var også oppe og vi gik ned til stranden og så solen stod op. Da tidevandet stadig var for højt til at køre valgte vi alle at gå en tur gennem junglen indtil vi kom til en fantastisk stor sandblow der fik råbjergmile til at ligne en sandkasse. Da vi kom tilbage fik vi pakket og satte kursen mod nord for at se Champagne Pool (en stor lukket ”pool” skabt af klipper hvor bølgerne slår ind over og laver ”champagnebobler i vandet”). Da vi kom derop måtte vi indse at vi ikke kunne komme igennem med bilen. Der var bare alt for mange der sad fast så vi besluttede at gå. Dette var heller ingen succes da vi opdagede at der var noget længere end vi troede. Da vi, lidt slukørede, gik tilbage mod bilen spurgte et par lystfiskere os hvor vi sku hen. Jeg fortalte dem om vores lille mislykkedes udflugt og de tilbød os straks at kører os gennem det dybe sand, henover den anden strand og op til poolen. Bølgerne var alligevel for store til de kunne fiske i dag så de ville gerne vente mens vi soppede og så bare kører os tilbage til bilen. 


Det er John til venstre
De var bare vildt flinke så vi takkede ja og sprang op på ladet af fiskebilen (der lugtede fantastisk af fisk og andet grej vi væltede rundt i). Bliver også lige nødt til at indskyde at vores chauffør John nok ikke var helt appelsin fri (undskyld mor!), han drak i hvert fald lystigt af hans egen hjemmebryggede rom i hans kaffekop mens han fortalte lystfiskerhistorier om den kæmpe haj de havde fanget aftenen før inden vi kørte afsted. Da der ikke havde været storm længe var der desværre meget sand i poolen så vi blev ikke så længe inden vi kørte retur hvor John gav os pigerne en kæmpe pose peanuts (med skal) fra hans brors farm, Thoms fik en dejlig tår rom hvilket smagte helt vildt godt. John tilbød os også at komme forbi deres lejer men den lå desværre for langt nordpå ifht. hvor vi skulle nå til. Efter vi havde taget afsked kørte vi sydpå og fandt vores lejerplads på strandvolden inden tidevandet kom. Pigerne gik en tur op for at se en sø mens Thomas og jeg blev tilbage. Der var ikke meget læ på stranden så vi satte os ind i bilen og så skete det endelig…. To dingoer (vilde hunde) kom luskende hen til vores lejr. Vi var på det kraftigste blevet advaret af park rangerne dagen før om at dingoer var farlige og vi ikke skulle komme for tæt på. Jeg ville bare så gerne have haft et billede af dem mens de gik gennem vores lejr, men Thomas mente ikke han havde kammeraet og vi ville ikke gå ud til det. Efter de var lusket af opdagede thomas så alligevel at han havde haft kammeraet i lommen hele tiden – hvilket jeg naturligvis brugte lang tid på at mobbe ham med bagefter. Vejret var blæsende så vi sad i billen og sludrede inden vi gik i seng efter mørket faldt på.




Næste morgen stod vi op til det fantastiske vejr og nød en hyggestund i solopgangen inden vi satte kursen syd på og ind i landet mod lake McKinsey – igen en meget ”spændende” tur med store huller i vejen i gennem junglen. Vi kom frem og nød et par timer med solbadning og svømning i søen inden vi lavede vores sidste frokost og kørte mod færgen. Vi skulle ikke med den samme færge hjem og turen gik igennem noget meget blødt sand. Undervejs kom vi til en mindre samling af folk der sad fast og Thomas var ude at skubbe og hjælpe inden bilen kom fri og måtte opgive og køre tilbage. Vi kom heldigvis fint igennem og nåede  rem til civilisationen ved resortet ved færgen. Godt trætte kom vi tilbage til vores hostel og fik et velfortjent bad inden vi gik ned på pubben og nød en dejlig burger og stor fadøl inden sengetid.


Næste dag tog vi bussen hjem. Chaufføren var den samme, til min store ærgrelse, så det var igen med livet som indsats. Mirakuløst overlevede vi endnu en gang så nu er der ikke andet at gøre end at få næsen tilbage i bøgerne den sidste måneds tid, selvom jeg ved gud snart ikke gider mere. Omvendt må jeg sige at vores lille Island-getaway var en skøn måde at bruge semesterpausen på og få ladet lidt op på batterierne så vi lige kan gi den en sidste skalle.

Det blev vist en lang blogpost men så har i altså også fået alle highlightsene med. Håber alle har det godt i DK det har vi i hvert fald selvom vi nogle gange lever lidt på kanten ;-)    

Ps. har lagt flere billeder på facebook.
Pps. hvis der sidder nogen der ude og overvejer at skrive blog vil jeg på det kraftigste fraråde jer at bruge Blogger (brug Wordpress i stedet !!!) magen til amatør værktøj skal man altså lede længe efter..

tirsdag den 24. september 2013

Vedr. nye blog posts

Nu er det muligt at modtage en mail når der er nyt på bloggen så man ikke selv behøver at gå ind og se om der er sket noget eller ej :-) Se venligst øverst til højre hvor e-mail adresse kan indtastes.


mandag den 23. september 2013

Laser- og hvalshow

Så er der lige en kort up-date: Skole og arbejde forsætter i samme tempo så der er nok at se til, men lidt har vi da oplevet. Brisbane festival i fuld gang her kan i fx se et lille klip fra det laser/lys/musik/vandkanon -show der bliver vist hver aften fra en flydepram i midten a Brisbane river og fra toppen af de højeste bygninger i festival perioden.




(da min egen video ikke kan uploades har jeg lige lånt et klip fra youtube. Hele showet varer 12 min. men her får i lige en mindre bid)
Selvom der går meget tid med skolen var vi et smut i Calundra med en pige fra min klasse og hendes mand hvor vi gik en lang tur langs vandet. Udover at vejret var helt fantastisk og stranden fantastisk smukke var det vildeste nok da vi så pukkelhvaler der passerede ud for kysten og sprang op lavede nogle ordentlige plask, ked af jeg ikke fik taget nogen billeder men det gik så stærkt – men det så ca. sådan her ud J  




Her til aften har thomas været til intromøde med de nye graduate aspiranter. Hernede går de meget op i hvad man har på af tøj så alle nuværende ansatte og indbudte aspirenter blev opfordret til at have ”businesstøj på”. Da man åbenbart skal spørge om lov til alt hernede måtte Thomas så ringe til en HR-dame og sige at han ikke havde noget businesstøj og om han så skulle komme eller ej. Efter en lang snak frem og tilbage om tøj blev HR-damen enig med sig selv om at hvis han bare havde en skjorte og et par chinos kunne han bare tage det på - tror ikke lige hun var klar over hvad hun opfordrede til for her er hvad Thomas tog på J





Ellers er der ikke sket så meget andet end jeg desværre kom til at knække skærmen på min computer L Siden jeg nu er en selvudnævnt gør-det-selv-ingeniør er det selvfølgelig ikke noget jeg behøver fagfolk til at hjælpe mig med at ordne så jeg bestilte en ny skærm, lånte noget værktøj på uni, fik skilt min computer ad og sat den nye skærm i…. til min store irritation viste det sig så at den nye skærms opløsning ikke passer til min computer. Heldigvis leverer firmaet en ny skærm til mig i morgen og henter den gamle og så er det bare frem med skruetrækkeren igen, men nu er jeg heldigvis også ved at være skrap til det J


Det var vist alt for nu. På fredag har jeg en uges ferie som skal bruges på lektier og ikke mindst på en tur til Hervey Bay, camping og 4WD tur på fraser island (verdens største sandø). Thomas har heldigvis også fået lov at holde fri de dage vi skal afsted så det bliver skønt!!!

Ps. Jeg har åbnet for kommentarfeltet hvis nogen skulle have lyst til at sige hej :-)

torsdag den 5. september 2013

Skrammer i lakken og selvtilliden + lidt funfacts

Så går vi ind i sidste halvdel af skoleperioden med ca. en måned tilbage med undervisning. Det har været ret hårdt det sidste stykke tid og frygter lidt sidste halvdel hvor alle de store afleveringer skal falde så bidder pt. tænderne sammen og hænger i så godt jeg kan. Skrev sammen med en kammerat i Danmark i dag og som jeg skrev til ham er det hele ”lidt som en rutsjebanetur”. Skolen er ikke specielt sjov men når der endelig er fritid er det fantastisk at være her. Vejret er jo upåklageligt ca. 25 grader og solskin J
Nå men lad os da fokusere lidt på noget andet end skolen…
Jeg var fx til et arrangement i sidste uge hvor borgmesteren holdt en tale for de internationale studerende og vi fik et diplom hvor vi blev ”officielt venner med Brisbane” (fik dog aldrig mit bevis med) men der var gratis frokost (hovedårsagen til vi kom) og stammedans opført af nogle rigtige aboriginals


Noget andet der var ret fedt var sidste weekend hvor Thomas, Signe og jeg kørte til Springbrook nationalpark og så lidt på naturen. Vi kom også igennem en lille søvnig landsby i en dal hvor vi købte sodavand, der kunne jeg godt have camperet hele weekenden.  























Desværre kom Thomas til at lave et ordentlig skrabemærke på bilen vi havde lånt af hans kollega så det er vi selvfølgelig vildt kede af og flove over. Vi ville selvfølgelig betale for at få den repareret men Thomas kollega var totalt ligeglad og ville ikke høre tale om det da han mente det bare var en gammel bil der var nul og nix værd og vi bare skulle sige til når vi ville låne den igen. Vi er nu stadig rigtig kede af at det skete så vi tænker lige over hvad vi skal give ham i gave og ved ikke rigtig om vi syntes det er en god ide at låne bilen igen… L    




Bortset fra vores ”lidt for begivenhedsrige weekend” går hverdagen jo som sagt med arbejde og skole. I denne uge starter Brisbane festival der varer det meste af måneden. Så vi glæder os til fyrværkeri- og lasershow, skandinavisk festival og andre begivenheder de næste par dage. Vil slutte min blogpost med et par forskellige funfacts om Australien og lige sende en stor hilsen til jer alle.


5 ting der er hammer irriterende i Australien
  •  Man er altid nødt til at have lange bukser og lange ærmer på i skole for airconditionsystemet gør at man hundefryser indendørs (omvendt falder man jo så heller ikke i søvn under en kedelig forelæsning)
  • Det tager 100 år at komme over i et lyskryds til fods! Det er nemlig altid rødt for fodgængere så det er først når man kommer frem og trykker på knappen og det så bliver grønt igen at man kan komme over.
  •  Madvarer er generelt dyrere end der hjemme - også selvom dollarkursen er ret lav pt. og savner generelt diverse madvare fx RUGBRØD, lakridser og et større udvalg af frostvarer.
  •  Man må ikke sidde og drikke en øl nogen steder (offentligt) om aftenen og det er synd når vejret er så godt.
  • Der er ikke mange cykelstier i byen og det er tæt på livsfarligt at cykle i trafikken

5 ting der er über nice i Australien
  • Pizza og sushi er mega billigt (25kr for en pizza om mandagen og en halv sushirulle til ca 11 kr.)
  • En tur i biffen + stor popcorn koster ca 50 kr
  • Vejret og naturen i og omkring Brisbane er det største plus
  • Selvom jeg er sur på QUT må jeg indrømme at det virkeligt er et lækkert universitet - ikke så kedeligt som AAU
  • Der sker bare så mange ting hele tiden man keder sig aldrig. Den ene festival med koncerter, boder og kulturelle indslag afløser den anden.

ting der bare er mærkelige i Australien
  • Der er valgkamp pt. og politikkerne sviner hinanden til på det groveste i diverse reklamer på tv – så er den danske valgkamp altså mere sober
  • Æg er ikke på køl men står frit fremme på hylder
  • De går vandvittigt meget op i sikkerhed og holder brandøvelser og forklarer om sikkerhed konstant.
  • Tror ikke de har problemer med arbejdsløshed for der findes virkelig nogle underlige jobpositioner fx:

o   Dem der står og deler kurve ud til folk i indkøbscentret (øh som om jeg ikke selv kan tage den?)
o   Dem der står og holder et skilt (hele dagen OG natten) når der er vejarbejde og derved gør opmærksom på at man skal køre/gå udenom (hallo! tror godt jeg havde gættet det hvis der bare stod et skilt)
Vigtig viden/ligegyldig info?…well now you know J

Kærlig hilsen fra os

torsdag den 22. august 2013

Op på toppen…og ned igen


Så er der atter nyt her fra lejren. Det er jo ved at være lidt tid siden så vi starter bare fra begyndelsen dvs. for ca. 2 ½ uge siden hvor vi var en tur på Mount Cootha med 5 andre. Efter ca. 20 min. i bus ankom vi til bjergtoppen hvor vi havde en rigtig flot udsigt over byen. Herefter vandrede vi gennem skoven og ankom til et lille picnicområde hvor vi skulle grille. Vi havde hverken kul eller andet brændsel med (da alle grill i byen jo kører på el). Heldigvis lå der lidt løst træ og en venlig australier, der grillede ved siden af, gav os et par zippere at tænde med – han var i øvrigt den mest professionelle grill-bill man længe har set, han havde i hvert fald ALT grej! Nå men vi fik gang i grillen ikke mindst takket være Thomas’ store ekspertise indenfor det brand-trekant-tekniske-område og der blev grillet kænguru og andet godt. Eftermiddagen gik med at dase i solen og gå en tur rundt i en nærliggende botanisk have.

Herefter blev det hverdag igen hvilket, for mit vedkommende, betød ET HAV AF LEKTIER!!! Det har været ret vildt med lektiebyrden har faktisk ikke haft det så slemt før. Så jeg har ligget vandret med lektielavning fra morgen til sen aften i et par uger nu. En gang i mellem går vi op på Thomas arbejde så kan jeg lave lektier mens han arbejder med sine analyser. Indimellem hjælper Thomas mig heldigvis også hvis jeg er ekstra presset.






For et par uger siden gik vi også op på Thomas arbejde en fredag aften og nød aftenen ude på deres kæmpe altan (på 6.sal) med en dejlig, forfriskende papvin – slet ikke så tosset endda! I sidste weekend tog vi også en pause og gik til Karolines fødselsdag som hun holdt i en park – selvfølgelig med dejlig barbecue, kage og senere hygge hjemme i de andres delelejlighed. 


Dagen efter gik vi et smut ned og kiggede ved et marked i West end hvilket var vildt hyggeligt, kunne sagtens have brugt hele eftermiddagen der men virkeligheden kaldte og resten af weekenden gik som bekendt fortsat med lektier og sådan har det kørt uafbrudt lige siden. Er måske lidt ked af at vi ikke kunne komme med sidste weekenden hvor de andre skulle på tur til Byron Bay men har bare ikke samvittighed til ikke at lave mine ting – måske er det også lidt dumt at bruge så meget tid på det når jeg ikke får overført karaktererne til mit danske eksamensbevis når jeg kommer hjem. Det er jo heller ikke hver dag man lige er i Australien… omvendt skal man vel også ha noget ud af det når det nu har været så dyrt… åh jeg er splittet og lidt træt af det! Så her får I lige en stemningsvideo:


På Thomas arbejde går det til gengæld rigtig fint med opgaverne og han er glad for at være der selvom det jo ikke er helt det samme som hjemme i Energinet. Som sagt ynder vi gerne at gå op på Thomas’ kontor og arbejde når alle er gået. Der er bare bedre at sidde og arbejde + de har lækker kaffe og nogle rigtig niceness småkager. Til at starte med havde de en hel kasse men som dagene gik og vi arbejdede løs om aftenen forsvandt kagerne på magisk vis én efter én. I forgårs fik medarbejderne på Thomas’ arbejde så en mail sendt rundt, med ordene: ”Dear biscuit lovers - now that we are out of stock you will have to wait for new supplies arriving in September ” og Thomas måtte dukke sig lidt i stolen og putte sit bedste poker face på. Så nu har vi aftalt at det er slut med småkager når vi tager en all-nighter på kontoret - der skal jo også være til de andre børn J   

onsdag den 7. august 2013

En farlig tur i junglen


Fredag d.2/8
Vi mødtes hjemme i lejligheden med Signe og Karoline og kørte nordpå mod Noosa (en tur på et par timer). Må sige jeg var lidt nervøs ved at køre i den gale side, så der blev traditionen tro ”diskuteret” kørestil en del af vejen. 
Heldigvis klarede vi den og nåede frem til Helle og Johns hus. Her blev vi budt på pizzasnegle (fra det bageri hvor Helle arbejder) og øl på terrassen. Helle er dansk men har boet i Australien i 13 år, 8 år sammen med John der er Australier. Herefter blev vi indkvarterede på hver vores værelser inden vi kørte ind til byen for at spise aftensmad. Helle kørte med i vores bil og viste os en masse ting, selvom det var begrænset hvad vi kunne se for det var allerede blevet mørkt.
Dagen efter stod vi op og John lavede en lækker hjemmelavet australsk morgenmad til os (en slags sandwich med salat, løg, bacon, spejlæg og revet ost). Helle skulle desværre arbejde så John besluttede at tage os med på tur i en nærliggende nationalpark (1,5 times kørsel er åbenbart tæt på hernede). Nationalparken var virkelig smuk med regnskov, smukke floder, vandfald og bjerge. Det havde regnet så en del af vejen var oversvømmet – dette stoppede dog ikke John i hans nye firhjulstrækker.
Vi måtte dog til sidst give op da vejen blev for mudret og vi vendte om. Det betød så også at vi skulle op af den mudrede vej vi lige var kommet ned af! Det var ikke mindre end vandvigtigt. John gav den fuld gas og bilen kravlede op af den stejle bakke gennem mudret. To gange sad vi fast og måtte prøve igen. Alle holdt vejret og var ret nervøse for vi skulle strande ude i junglen. Alle undtagen John der to det helt roligt, grinede lidt, gav mere gas, lod bilen trille ned, kørte op igen og til sidst lykkedes det til stor jubel blandt os passager J






På vej hjem kørte vi forbi Helles bageri. Hun var ved at lukke og havde en masse brød, croissanter, kager og boller der skulle smides ud så vi fik lov at forsyne os. Det var noget Thomas ku li!!

Da vi kom hjem gik vi et smut ned og hyggede på stranden inden vi alle mødtes hjemme i huset, fik sagt pænt farvel (og tak med et par gode flaske rødvin) og vendte snuden mod Brisbane. Helle og John skal hjem og besøge Danmark for første gang i 9 år i næste måned så det glædede de sig til. Vi har aftalt at besøge dem igen en gang i oktober når de er tilbage igen. Alt i alt en rigtig dejlig tur vi glæder os til at gentage – og som Thomas siger: den slags oplevelser (hjemme hos en lokal familie) er netop den slags man ikke kan købe sig til.
Hele søndagen gik med lektielæsning og har faktisk brugt al min tid på lektier lige siden. Syntes nu endelig jeg er ved at være med igen! Thomas har haft lidt problemer med sin opgave på jobbet men fik vist et lille gennembrud i dag J ellers intet nyt under solen her i Brisbane…  

fredag den 2. august 2013

Grå hår og pupcrawl

Livet går sin vante gang med skole og arbejde. Inden vi tog herned sagde min gode ven Torsten til mig at jeg ikke skulle bekymre mig for meget over skolen da niveauet ikke var specielt højt... Dette kan jeg (desværre) slet ikke nikke genkendende til :-/ må sige jeg har fået min sag for mht. lektier og er faktisk en smule stresset over det, men håber da så snart vi kommer længere hen på semestret at jeg får mere styr på det hele.

På thomas arbejde er alt også fint selvom han også føler lidt at de nye opgaver kan være lidt overvældende da han ikke rigtig er inde i systemerne så godt i nu. Men alt i alt bevare vi optimismen, tingene har det jo alligevel altid med at løse sig :-) Hjemme i Energinet er de også meget glade for at følge med i hvad der sker hernede så Thomas skriver lidt på deres facebookside nu og da. Faktisk blev det sat op at en journaliststuderende ringede i går og interviewede Thomas til en artikel til Energinets interne brug, så det er jo lidt spændende :-)

En anden ting der ikke løser sig af sig selv er en frygtelig opdagelse jeg gjorde i går. Jeg fandt ikke bare et MEN TO GRÅ HÅR lige oven i hovedet. Må indrømme jeg blev rimelig ked af det - en virkelig trist dag jeg sent vil glemme!!! Først senil-vorter og nu grå hår, hvad blir det næste?? leverpletter og hofteskred for h.... det går da også bare ned af bakke!!! Hvorfor er det lige at mænd stadig ser godt ud og små sexede med lidt grå hår og bare blir silverfoxes mens kvinder bare ser gamle ud? Thomas har da også lidt gråt i skægget men det syntes jeg egentlig bare klær ham. Nå men sådan måtte det jo gå før eller siden med mine gener (tak for det far!) men pyt jeg overlever jo nok. Next stop hårfarve og botox! Heldigvis har jeg jo verdens bedste mand til at trøste mig lidt og gi mig lidt komplimenter så jeg blir glad igen :-)
Så i stedet for at sidde hjemme og tude over min fremskredne alderdom gik vi på pubcrawl med 500 andre studerende (og Signe og Karoline) - så ka de grå hår ta den!! og det var jo faktisk rigtig hyggeligt!!
I dag er det så også mig der har lidt ondt i mit (grå) hår ;-)

Thomas har lånt en bil af en rigtig sød kollega på jobbet så i dag (fredag d. 2) går turen til Noosa (sammen med Karoline og Signe). Vi skal bo hos et dansk ægtepar så glæder mig rigtig meget til vi tar afsted om et par timer når Thomas har fri. Krydser bare fingre for at vi overlever når vi nu skal ud og køre i "den gale side af vejen"!!!!

1. måned i Australien

27/6 Mor kørte os til toget i Nyborg mod Kastrup. Herfra var der afrejse mod Singapore over Frankfurt. Selvom vi var lidt nervøse for vores pladser i flyet var alt dog fint. Thomas sad ved siden af en avokadofarmer fra Perth og fik en hyggelig snak.

28/6 Fremme i Singapore sent om eftermiddagen. Her var MEGA varmt omkring 30-35 grader. Vi tog en shuttlebus der kørte os direkte til vores hotel. Fik et totalt chok da det gik op for mig at hotellet lå i en rimelig ”betændt” del af byen, men vi fik tjekket ind (på verdens mindste hotelværelse – men ellers pænt) og gik ud og så på herlighederne. Selvom jeg var lidt nervøs ved hvor fattigt kvarteret var opstod der dog ingen problemer over hovedet. Det var vildt fascinerende med alle gadekøknerne og alle de mærkelige ting og anderledes mad man kunne købe. Fx sad folk og solgte piller direkte fra et tæppe på fortovet – ”var det noget med en gang viagra uden recept?” Vi sluttede dagen på et lille spisested/gadekøkken med stole og border over alt på fortovet. Vi blev nok taget lidt ved næsen hvad ang. pris, men pyt… talte med to lokale ved bordet ved siden af – rigtig hyggeligt selvom deres engelsk var svært at forstå.




29/6 I dag var det tid til sightseeing. Vi tog toget ind til centrum, fik lidt morgenmad og gik på opdagelse. Vi gik en tur langs havnen rundt og så de fascinerende højhuse og hoteller (blandt andet Marina Bay Sands hotel det flotteste jeg har set til dato) og var inde i et voldsomt stort og meget fornemt shopping center med indendørs skøjtebane, kanaler man kunne sejle på og selvfølgelig alle de dyre mærker: Prada, Gucci, Luis Vuiton osv. Efter frokost tog vi en havnerundfart og legede rigtige turister hvorefter vi gik over og så China town. På vej tilbage til havnen faldt vi over en gay-festival hvor vi hang lidt ud på græsset og nød den gode stemning lige ind til en lille hvid hund lettede ben op af mig, men tog det med et smil da ejeren kom løbende for at tilbyde vådservietter. De homoseksuelle kæmper stadig meget for deres rettigheder i Singapore så der var højt humør til dette lovlige arrangement. Så blandt andet et show med ”pure male cheer leaders” og andre danseopvisninger – virkelig go underholdning! Resten af dagen gik med at hygge nede ved havnen. Efter mørket faldt på fandt vi en bænk og nød aftenen inden vi tog toget hjem. Hjemme ved hotellet var der kommet godt gang i kvarteret med masser af ”arbejdende piger” men stadig ingen problemer J




30/6 I dag tog vi igen en tur med toget ind til centrum og så Gardens by the bay. Om eftermiddagen sad vi ved havnen og hyggede os inden vi begav os ud for at se den mondæne del af byen med alle de dyre butikker og shopping centre. Thomas mente at her var den rigtige Singapore stemning med masser af mennesker og masser af fart på. Vi blev i den fine del af byen og fik running-sushi til aftensmad – til stor fornøjelse! Aftenen gik med at sidde ved havnen og nyde udsigten med at par øl inden vi tog hjem til hotellet.  
1/7 Da vi havde så meget bagage blev vi enige om at tage direkte i lufthavnen efter vi havde tjekket ud og så bruge dagen der indtil vi skulle flyve ca 23.30. Tiden gik dog hurtigt. Må sige at Singapore lufthavn er den bedste vi begge har været i nogensinde. Vi fandt et område lidt afsides, så der var ikke så mange, hvor der var playstations, biograf, hyggekroge, gratis computere og surfing samt en kæmpe udendørs terrasse med solsikker hvor man kunne slappe af og hygge sig i den varme aftenluft. Det eneste der var lidt mærkeligt var at den reelle sikkerhedskontrol lå helt ude ved gaten. Efter vi var blevet sluset i gennem her kom vi ind i en lille ventesal hvorfra vi skulle boarde. Jeg skulle selvfølgelig tisse midt i det hele og der var ingen toiletter i ventesalen. Det var dog ikke noget problem jeg kunne nemlig bare gå ud og ind af security chek igen… fik også en lighter med igennem… så slem jeg er …så meget styr på det var der vist heller ikke. Flyet var 1½ time forsinket men var ellers meget tilfreds med Etihad airways dem vil vi bestemt bruge igen.


2/7 Fremme i Brisbane tog vi et tog ind til byen og nåede lige akkurat vores første lejlighedsfremvisning  i centrum (denne fik vi dog ikke). Herefter slæbte vi vores kufferter op i en bank, vi blev anbefalet af en tilfældig mand på gaden, og oprettede en konto. Herefter gik vi op og købte taletid til thomas mobil hvorefter vi slæbte vores kufferter ud til vores hostel (en rimelig hård tur med al den bagage) men vi tager jo ikke en taxi når man nu lige så godt kan gå og vejret var jo perfekt  J Vores hostel, ”somewhere to stay”, var rimeligt slidt men personalet virkeligt venligt og hjælpsomt!! Vi snuppede et bad og gik en tur i området inden sengetid.

3/7 Nu er boligjagten gået ind, vi gik derfor ned mod thomas´ arbejde for at låne en printer for at skrive alle de mange dokumenter ud boligudlejerne kræver for overhovedet at ville leje til os. Mens vi stod udenfor bygningen med thomas arbejde og kiggede på vinduer ved en ejendomsmægler kom en forbipasserende mand hen og spurgte hvad vi ledte efter. Han mente han havde noget vi kunne bruge og kørte os ud til en lejlighed (der var vildt lækker men desværre lå for langt væk). Han kørte os tilbage og gav os i øvrigt lige en lille sightseeing tour på vejen. Herefter gik vi op og besøgte alle thomas kolleger hvorefter vi gik et smut over og så mit universitet inden vi atter vendt hjem efter en lang dag.




4/7 boligjagten fortsætter og vi ringer fortsat rundt og gør hvad vi kan. Gik en tur ud til Toowoong (ca. 5 km) for at hente en ansøgning til en lejlighed. Vi tog dog vandtaxien tilbage J om eftermiddagen så vi endnu en lejlighed hvor thomas ikke var helt tilfreds med standarden. Aftenen gik med at fortsætte boligjagten på nettet og i øvrigt spise en mega lækker sushi buffet til ca 100 kroner pr. næse.
5/7 boligjagten fortsætter og humøret er ved at nå et lavpunkt. Der er bare så mange regler og irriterende ting fx kan man minimum leje en lejlighed i 6 mdr. hvilket er det samme som at smide ca. 10.000,- ud af vinduet for os da vi kun skal være her 5 mdr. Vi ringer til en ny udlejer og får en tid en time senere. Lejligheden er inkl. alle udgifter og rigtig lækker eneste minus er en stor vej der går lige forbi men ellers er der intet at sætte en finger på og vi slår til. Vi går ud til mæglerens kontor (ved stones coner ca 6. km. Til mæglerens store forundring) skriver under, overfører penge og glæder os nu bare til mandag hvor vi flytter ind J Dette fejre vi med Domino pizza og afslapning resten af aftenene.




6/7 vi tager vandtaxien fra south banks til toowong og går i Kmart og køber dyner, puder og sengetøj, viskestykker og håndklæder som vi skulle ha med. Vi får også en lille snack, en halv sushirulle til kun 2$ mums!! Herefter ordner vi telefon til lise og tager vandtaxien hjem igen med store poser – som thomas galant bærer for mig J

7/7 I dag var planen at skaffe et par cykler. Da vi ikke havde så meget held på Gumtree (australiens dba) talte vi med en receptionist på vores hostel. Han havde en cykel til salg for en tidligere gæst til 75$. Cyklen var rigtig fin og vi bød 55$ og fik den for 60$ - en rigtig go deal syntes vi selv J resten af dagen havde vi bare en ”slapper-dag” vi gik en tur over i byen og kiggede på madvare i et supermarked (Coles). Her opdagede vi til vores store glæde og lettelse at priserne på fødevare slet ikke var så høje som vi havde frygtet. Nogle ting som fx mælk er ca. dobbelt så dyrt. Et kg. Hakket oksekød kan derimod købes til ca 33 kroner – og sådan er det lidt op og ned. Til vores store glæde havde de et KÆMPE udvalg af diverse kager til næsten ingen penge så dem fik vi også lige smagt lidt på :-P. Resten af dagen gik med at pakke ned og gøre klar til flytningen i morgen og blev afsluttet med at dele en pizza, et par øl og se film i tv-stuen på hostellet.


8/7 I dag er det store-flytte-dag. Vi tjekkede ud og mødtes med vores ny udlejer kl. 9.00 om morgenen. Da vi havde fået vores ting på plads gik vi en tur til den lokale Coles forsynet med en tom kuffert til at slæbe alle de ting vi manglede (madvare, rengøringsmidler, toiletpapir, vaskepulver osv.). IGEN var Thomas galant og bære det meste mens jeg bar toiletpapiret i min rygsæk. Da vi kom hjem og ville starte vaskemaskinen kunne vi ikke få gang i den, heller ej kogepladerne eller aircondition. Og da Thomas jo ikke er så go til det med el ringede vi straks til vores udlejer der kom forbi. Han viste os så hvordan man fik gang i vaskemaskinen men kunne ikke løse de andre problemer og en fagmand blev tilkaldt. Elektrikeren opdagede at en hovedsikring ikke sad ordentligt, rettede den og kørte igen (lidt træt af vi var så dumme). Her efter tog jeg mig en dejlig nap på sofaen og thomas vaskede tøj og lavede aftensmad – endnu en dag i det perfekte parforhold J
 



8/7 I dag har vi slappet af det meste af tiden. Vi gik en tur over og kiggede i Queen St. Mall og en tur i botanisk have. Da jeg ikke har flere cigaretter og en pakke koster lidt over 100 DKK er jeg nu stoppet med det pjat (piben hjælper dog lidt i ny og næ). Til aften lavede jeg en kæmpe portion spaghetti & kødsovs til flere dage. Det var faktisk rigtig dejligt med et hjemmelavet måltid for en gangs skyld. 

10/7 I dag har det været regnvejr så vi kom ikke ud at gå før hen under eftermiddagen hvor vi gik over til centrum og kiggede efter sko til mig (fandt dog ikke rigtig nogen). Herefter måtte vi fylde mere taletid på mobilerne i Telstrabutikken da vi desværre er kommet til at bruge for meget data L til sidst gik vi ned og  kiggede lidt til onsdags-farmer-markedet inden vi kig hjem igen og spiste til aften og hyggede på sofaen.

11/7 I dag havde vi besøg af vores udlejer fra morgenstunden der skulle vise vores lejlighed til nogle investorer, så Thomas var tidligt oppe og støvsuge. Herefter gik vi over på QUT og meldte os til en tur til Gold Coast d. 27 juli. Heldigvis må jeg gerne have Thomas med selvom han ikke er studerende. Herefter fik vi en halv sushirulle hver - hvilket efter hånden er ved at være en daglig tradition vi bare MÅ benytte os af med de priser (ca. 2.2 AUD pr. stk.)!! Så kig vi over på Thomas arbejde og fik styr på noget papirarbejde mht. lejligheden, fik sludret lidt med Magnus og gik i Coles på vej hjem. Thomas fandt et motionscenter på nettet og cyklede ned og fik en snak med dem. Efter aftensmaden satte vi os ned og kiggede lidt på økonomien og lagde et mere fast budget. Da vi har brugt en del penge de sidste par uger har vi derfor aftalt at ”holde lidt igen” hen over weekenden så burde vi være tilbage inden for rammen. Ellers har vi lige siddet og fået et lille glas vin. Byturen er droppet for i aften af hensyn til økonomien - men pyt, det er jo heller ikke helt tosset det tv de har hernede J

12/7 I dag har jeg været til min første intro-forlæsning i academic writing. Da det sluttede kl. 12 hentede Thomas mig og vi kig i Botanisk have og vi spiste en lækker madpakke Thomas havde smurt. Her efter gik vi op i byen og kiggede i butikker hvor efter vi besluttede at gå ud i forstaden Fortitude Vally og kigge. Det var en rigtig fin tur og thomas fik et par romkugler hos en bager. På hjemvejen kig vi langs floden men måtte holde et par pauser da fødderne havde lidt ondt efter hånden. På vej hjem fandt vi et sted der solgte saltlakrids (næsten som derhjemme) så det fik jeg lidt af. Da vi stadig er i spare-mode fik vi nudler til aften.

13/7 Der er fortsat spare-mode så vi smører madpakker og går ned og slikker sol på south banks det meste af eftermiddagen. Efter aftensmaden er der nogle danskere der skal mødes i byen men vi gider ikke rigtig og går i stedet en dejlig aftentur og ser en film inden sengetid.

14/7 Mor ringede kl 4.30 om natten (zzz zzz zzz), tror ikke hun havde fået det memo med at ringe inden kl. 15.00 dansk tid. Da vi ikke havde de store planer sov vi længe og gik i Coles og handlede ind til hele ugen. Sidste dag med spare-mode så er budgettet indhentet. Vi blev enige om at lave de originale clubsandwiches (trekanterne) til aften - hvortil man skal bruge både bacon og ananas. Det må være nogle ordentlige svin de har hernede for de baconskiver vi fik købt er nok ca. en halv meter lang og 10 cm. bred på det bredeste sted så en enkelt skive var nok til 2 J. Da vi kom hjem kunne vi ikke åbne dåsen med ananas da dåseåbneren var i stykker. Men der SKAL altså ananas i den originale clubsandwich så vi fik ved fælles hjælp smadret dåsen godt og grundigt og ud kom ananassen da også (sammen med en del metalspåner – håber vi overlever) clubsandwichene smagte i hvert fald fantastiskJ Vi gik en dejlig aftentur og så nogle der optog en musikvideo, hvilket var ret fedt. Herudover fandt vi den lokale biograf og opdagede at en biografbillet ca koster det halve hernede så det er jo slet ikke så dumt. Skolen starter i morgen så skal nok bare tidligt i seng i aften, bliver spændende! …Nå ja så ramte AUD i dag 5,16 DKK … mega optur J J J så har den bare at blive der nede!

15/7 (Mandag) I dag starter introduktionsugen på QUT. Thomas fulgte mig derhen og gik hjem igen. Om formiddagen havde vi et oplæg om en masse praktiske ting (havde faktisk styr på det meste i forvejen så ret overflødigt) og lavede nogle ”ryste-sammen-lege” hvilket var mega barnligt og åndsvagt!!! Bagefter var der frokost. Vidste ikke rigtig hvad jeg skulle og følte mig måske lidt palle-alene-i-verden så Thomas kom heldigvis og spiste dejlig billig 2 doller lunch inden eftermiddagsoplæget. Herefter tog Thomas over i hans nye træningscenter, Snap fitness, for at træne, hvilket vist var lidt hårdt oven på ferien. Om eftermiddagen blev det dog noget sjovere på Qut. Her mødte jeg to danske piger (Signe og Karoline) de læser jura og antropologi på KU. Oplægget var meget sjovere fx blev ca 15 personer råbt op og skulle ned og stå foran os alle sammen (ca. 300 internationale studerende). Så blev lyset slukket og der blev kørt 15 små kager ind med lys i og vi sang fødselsdagssang for dem da de alle havde fødselsdag i juli måned og jo ikke kunne være derhjemme og fejre det med deres familier. Herefter mødtes vi med vores buddies i grupper. Var lidt træt og gad ikke rigtig mere så besluttede at gå hjem for i dag. Thomas og jeg hyggede om aftenen og gik en tur inden sengetid.

16/7 (Tirsdag) I dag stod vi lidt sent op ca. kl. 10 og ordnede lidt i lejligheden. Herefter, ca. kl. 12, gik vi over på QUT´s bibliotek for at låne et par bøger jeg skal bruge, inden vi fik frokost. Jeg gik til et nyt oplæg mens Thomas gik ned i byen og købte lidt småting. Vi mødtes tilbage på QUT og gik i deres second hand bookshop. Bøgerne var bare så billige (en hel reol med 2 $ fagboger) så er det bare ærgerligt at man ikke rigtig kan få dem med hjem i baggagen. Vi gik hjem igen og jeg gjorde mig klar til aftenens river-cruise som jeg havde meldt mig til. Jeg mødtes med Signe og Karoline og vi hyggede os rigtig meget på den fine hjuldamper (se billedet) der sejlede os op og ned af Brisbane river mens vi fik aftensmad og et par øl i et par timer sammen med en masse andre nye international studerende. Imens var Thomas til boksetræning, hvilket vist var lidt skuffende da en lektion kun varede 30 min. og niveauet ikke var så højt :-/ Der blev holdt afterparty på en stor tagterrasse på et diskotek i centrum af byen, her stødte Thomas til Signe og jeg og vi gik videre på diskotek Down Under (hvor der var ladiesnight) og fik en billig drink og en dans inden vi fulgte Signe hjem og selv gik hjem. Hernede er der selvfølgelig halvpris til piger på ladiesnight men hvis en fyr tager kjole på får han også halv pris, så vi fik også set et par fyre i kjoler J        

17/7 (Onsdag) I dag droppede jeg orientation week og vi hyggede hjemme (kom jo sent i seng i går). Dagens højdepunkt var helt klart aftenens tur med Signe ned og se State of origine kamp mellem Queensland og New South Wales på storskærm ned på South Bank. Det var et gratis arrangement holdt på et stadion og vi fik gratis t-shirts og nogle virkelig gode pladser i en slags lænestole. Inden kampen startede var der en masse underholdning og vi tre blev også fotograferet til avisen (nu må vi se om vi kommer med). Det var en vildt spændende kamp og absolut ikke en sport for tøsedrenge. Hjemmeholdet vandt til stor jubel 




18/7 (torsdag) I dag har vi brugt det meste af dagen på at læse. Thomas var nede og træne mens jeg lavede mad. Senere om aftenen gik vi til ”heldragtsfest” på uni med Signe. Folk var dog ret unge så vi blev enige om at gå videre ned på the Victory hvor vi fik en rom & cola til kun 4$ inden musikken blev for høj for os gamle mennesker og vi vendte snuden hjem igen.    

19/7 (fredag) I dag gik vi ned på south bank og tog gratis-færgen og ”cruisede” en times tid op og ned af Brisbane river. Efter vi stod af spiste vi madpakker og gik mod Fortitude Valley og gik i China town og kiggede i butikker og på spændende madvare. Så fx en helt fantastisk kjole i 50´er stil med strutskørt desværre kostede den ca 2000 kr. Vi prøver fortsat at finde et par ordentlige sko til mig. Det par jeg har nu er fuldstændigt slidt ned på sålerne og vandet fiser lige ind når det regner. Desværre er det ikke helt nemt at finde et par nye hverken Converse eller Nike free run, ikke fordi de ikke har disse mærker men mere fordi de er lidt vildere i farven end hvad jeg lige leder efter… Vi gik hjem og vaskede tøj, handlede og fik aftensmad. Havde snakket om en tur i biffen, der heldigvis er meget billigere hernede, men det bliver vist først i morgen J

20/7 (lørdag) I dag fortsatte vi jagten på et par gode sko til mig men det er altså MEGET svært at finde selvom vi ledte overalt i queen street mall. Senere på dagen var vi til food festival på south bank – et rigtig fint arrangement hvis ikke der havde været så mange mennesker :-/ På trods af ingen af os har haft nævneværdig jetlag har jeg de sidste par dage været meget svimmel. Nogle gange kommer det snigende hen af eftermiddagen og andre gange slår det ned fra en skyfri himmel og føles som at stå på en båd i høj sø. Håber bare snart det går væk er ved at være lidt irriterende. Om aftenen gik vi ned for at gå i biffen men den film vi gerne ville se var desværre udsolgt så vi gik en aftentur i stedet.

21/7 (søndag) Thomas fandt ud af at der lå en skobutik i forstaden Paddington så der gik vi ud og kiggede ind af vinduet, så ud til de havde de sko jeg gerne vil ha J Vi gik også forbi en legeplads og hyggede i solen. På vej hjem fandt vi en ny Coles og handlede lidt forskelligt inden vi gik hjem. Mens Thomas var ude og træne gik jeg i gang med at finde ideer på nettet til hvordan vi skal bruge vores ferie i nov/dec. Australierne har jo også ferie der så det er med at være ude i god tid med vores bookinger hvis vi ikke vil betale for meget. Er blevet enige om at bruge mest tid her i Australien derfra er vi stadig ikke sikre på hvad der så skal ske. Spiste rester til aften og så Clover field i fjerneren 

22/7 (mandag) I dag er det første skole/arbejdsdag. Jeg mødtes med Karoline og Signe til frokost et sted hvor man kunne samle sin egen frokost. Herefter tog jeg til forelæsning. Umiddelbart var stoffet ikke så svært, havde hørt det meste før men det var fint lige at få frisket det op. Vi skulle danne grupper og kom i en gruppe med tre australiere der er noget ældre end mig men virker rigtig flinke. Vi skal lave en del opgaver og tror vi får en del at se til i det her fag. Efter skole gik jeg hen og hentede Thomas på arbejdet og vi fulgtes hjem. Thomas havde også haft en fin dag hvor han primært var blevet introduceret til afdelingen. . Aftenen gik med at handle ind og hygge.

23/7 (tirsdag) Mødtes på en cafe i West end med Karoline og fik kaffe og muffins. Herefter gik vi ned på south bank og mødtes med Signe og hyggede i solen det meste af eftermiddagen inden jeg skulle til aftenundervisning. ORK min computer er begyndt at drille (fryser nogle gange når jeg er på nettet) kan godt nok ikke lige overskue hvis den skal gå i stykker nu L Aftenundervisningen gik fint selvom det var ret kedeligt. Læreren snakkede uafbrudt i 2.5 time uden pauser og stoffet kunne jeg i forvejen (zzz zzz) til gengæld kom jeg i gruppe med et par danske drenge og 3 australske piger – alle rigtig søde og venlige. Thomas´ havde også en go dag. Først var der foredrag om det australske energisystem og energimarked. Derefter var der kage for at fejre Thomas´ chefs fødselsdag. Senere på dagen var der sundhedstjek med fokus på knogledensiteten (Thomas´ måling viste 95% hvilket var fint). Ydermere fik Thomas sin første opgave i dag så nu kan arbejdet rigtig begynde. Mens jeg var til aftenundervisning var Thomas til boksning og vi sluttede dagen med æggesandwich og hygge.


26/7 (fredag) Mødtes med Signe for at læse på biblioteket. Inden da smuttede vi lige forbi en stand for de internationale studerende og fik gratis pandekager med sirup og kaffe J Karoline stødte til senere og vi spiste frokost sammen på uni. Hentede Thomas fra arbejde kl 16 og vi handlede lidt ind. Efter aftensmaden tog vi ud i den danske klub i Newstedt. Her mødtes vi med Magnus (fra Thomas´ arbejde) og hans kone og to yngste døtre. Da vi kom var der rigtig mange mennesker der spiste aftensmad – diverse smørrebrød og hotdogs. Så vi var måske lidt kede af vi lige havde spist, men vi fik os en kop kaffe og en hyggelig snak med Magnus, hans kone og nogle andre fra klubben. Jeg sørgede også lige for at købe lidt forskelligt af diverse uundværlige sager som rugbrød og saltlakridser. Selvom vi kun har været væk i en måned er rugbrød til ca. 40 kr. alligevel et fund på gaden og vi glæder os allerede til at få det med på madpakke i morgen. Tror også lige jeg smører et par skiver til Signe og Karoline J

27/7 I dag var vi tidligt oppe for at tage på bustur arrangeret af QUT. Først kørte vi til Wildlife Currumbin Sancturary. Her var vi først til et oplæg om nogle forskellige dyr (en two-headed-lizard, en ugle, en baby krokodille og en slange) som vi fik lov til at klappe og se helt tæt på. Thomas overvandt også lige frygten og fik slangen om halsen og måtte indrømme at den jo faktisk var meget sød. Herefter gik vi over og holdt en lille koala og fik taget billeder med den. Koalaen var bare helt vildt nuttet – en rigtig stor oplevelse at holde sådan en lille bjørn! Det var også en rigtig hyggelig park og vi fik både set krokodiller, tazmanske djævle, dingoer, wombats og mange andre og ikke mindst nusset med kænguruerne. Herefter kørte vi til Rainbow bay, en helt fantastisk smuk strand, hvor vi spiste frokost. Herfra gik vi op til Point Danger (som er statsgrænsen mellem Queensland og New South Wales) og nød udsigten fra klippen hvor bølgerne stødte sammen, inden vi kørte videre til Sufers Paradise, hvor vi hyggede en times tid inden vi kørte hjem. Om aftenen kom pigerne på besøg og vi fik lidt vin inden vi gik ned og hyggede på en udendørs tagterrasse-lounge i West End. Det blev en rigtig sjov og ”våd” aften og Thomas blev vist lidt fuld så jeg passede ham og puttede ham da vi kom hjem. Alt i alt den bedste dag vi har haft hernede endnu!!



28/7 I dag sov vi længe og Thomas plejede sine tømmermænd. Hen af eftermiddagen begyndte vi at undersøge lidt hvad muligheder vi har når skole og arbejde slutter. Planen er nu lavet om til at vi vil fokusere den sidste måned på at køre rundt i Australien fra Sydney til Cairns og så flyve hjem via Singapore herfra. Så nu skal vi bare have bestilt det hele og så kører bussen… eller camperen