Så går vi ind i
sidste halvdel af skoleperioden med ca. en måned tilbage med undervisning. Det
har været ret hårdt det sidste stykke tid og frygter lidt sidste halvdel hvor
alle de store afleveringer skal falde så bidder pt. tænderne sammen og hænger i
så godt jeg kan. Skrev sammen med en kammerat i Danmark i dag og som jeg skrev
til ham er det hele ”lidt som en rutsjebanetur”. Skolen er ikke specielt sjov
men når der endelig er fritid er det fantastisk at være her. Vejret er jo upåklageligt
ca. 25 grader og solskin J
Nå men lad os da
fokusere lidt på noget andet end skolen…
Jeg var fx til et
arrangement i sidste uge hvor borgmesteren holdt en tale for de internationale
studerende og vi fik et diplom hvor vi blev ”officielt venner med Brisbane” (fik
dog aldrig mit bevis med) men der var gratis frokost (hovedårsagen til vi kom)
og stammedans opført af nogle rigtige aboriginals.
Noget andet der
var ret fedt var sidste weekend hvor Thomas, Signe og jeg kørte til Springbrook
nationalpark og så lidt på naturen. Vi kom også igennem en lille søvnig landsby
i en dal hvor vi købte sodavand, der kunne jeg godt have camperet hele
weekenden.
Bortset fra vores
”lidt for begivenhedsrige weekend” går hverdagen jo som sagt med arbejde og
skole. I denne uge starter Brisbane festival der varer det meste af måneden. Så
vi glæder os til fyrværkeri- og lasershow, skandinavisk festival og andre
begivenheder de næste par dage. Vil slutte min blogpost med et par forskellige
funfacts om Australien og lige sende en stor hilsen til jer alle.
5 ting der er
hammer irriterende i Australien
- Man er altid nødt til at have lange bukser og lange ærmer på i skole for airconditionsystemet gør at man hundefryser indendørs (omvendt falder man jo så heller ikke i søvn under en kedelig forelæsning)
- Det tager 100 år at komme over i et lyskryds til fods! Det er nemlig altid rødt for fodgængere så det er først når man kommer frem og trykker på knappen og det så bliver grønt igen at man kan komme over.
- Madvarer er generelt dyrere end der hjemme - også selvom dollarkursen er ret lav pt. og savner generelt diverse madvare fx RUGBRØD, lakridser og et større udvalg af frostvarer.
- Man må ikke sidde og drikke en øl nogen steder (offentligt) om aftenen og det er synd når vejret er så godt.
- Der er ikke mange cykelstier i byen og det er tæt på livsfarligt at cykle i trafikken
5 ting der er
über nice i Australien
- Pizza og sushi er mega billigt (25kr for en pizza om mandagen og en halv sushirulle til ca 11 kr.)
- En tur i biffen + stor popcorn koster ca 50 kr
- Vejret og naturen i og omkring Brisbane er det største plus
- Selvom jeg er sur på QUT må jeg indrømme at det virkeligt er et lækkert universitet - ikke så kedeligt som AAU
- Der sker bare så mange ting hele tiden man keder sig aldrig. Den ene festival med koncerter, boder og kulturelle indslag afløser den anden.
4 ting der bare er mærkelige i Australien
- Der er valgkamp pt. og politikkerne sviner hinanden til på det groveste i diverse reklamer på tv – så er den danske valgkamp altså mere sober
- Æg er ikke på køl men står frit fremme på hylder
- De går vandvittigt meget op i sikkerhed og holder brandøvelser og forklarer om sikkerhed konstant.
- Tror ikke de har problemer med arbejdsløshed for der findes virkelig nogle underlige jobpositioner fx:
o
Dem
der står og deler kurve ud til folk i indkøbscentret (øh som om jeg ikke selv
kan tage den?)
o
Dem
der står og holder et skilt (hele dagen OG natten) når der er vejarbejde og
derved gør opmærksom på at man skal køre/gå udenom (hallo! tror godt jeg havde
gættet det hvis der bare stod et skilt)
Vigtig
viden/ligegyldig info?…well now you know J
Kærlig hilsen fra
os









:-)
SvarSlet